Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
BUW Logo BUW Logo
BERGISCHE
UNIVERSITÄT
WUPPERTAL
Startseite    Anmelden    Semester:  SoSe 2020   (Für die Prüfungsanmeldung und das Semesterticket muss das Semester nicht umgestellt werden.)

Evaluative Morphology - Einzelansicht

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 191ANG003257
Semester SoSe 2019 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen
Belegung Diese Veranstaltung ist belegpflichtig!
Belegungsfristen
Termine Gruppe: iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Lehrperson fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Di. 10:00 bis 12:00 woch 02.04.2019 bis 09.07.2019  Gebäude BZ/Bibliothek - HS 03     35
Gruppe :
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Göbbel, Edward, Dr.
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik/Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

 

Evaluative Morphology deals with processes that express diminution or augmentation, endearment, familiarity or contempt. This can be achieved by truncation (or shortening) of a word form (1a), affixation (1b&c), or a combination of truncation and affixation (2). 

 

(1) a. doc (< doctor), mike (microphone), exam (examination)

      b. cutie, wierdo, froglet, piglet, laundrette, festival-ette

      c. mini-bar, microbrewery, hyper-awake, maxicab, super-easy 

(2) a. Patricia > Pat / Trish > Patty / Trishy

     b. comfortable > comfy, nightdress > nightie, old favourite > oldie 

 

In this seminar we will deal with structural, phonological and sociolinguistic aspects of such forms. Structurally, we will try to determine to what extent evaluative affixes form a class of their own, separate from derivational and inflectional affixes, by exploring what kind of bases they attach to (root, word or phrase) and how the derived forms interact with other morphological processes, such as derivation (3a), inflection (3b) and compounding (3c).

 

(3) a. food connoisseur > foodie > foodie-ism

     b. sarcastic > sarkie > sarkier, sarkiest 

     c. left-hander > leftie > leftie friendly 

 

The role of phonology in truncation is to restrict the size and shape of the derived word, i.e., the number and makeup of the syllables (4). The result is typically a minimal word of the language involved to which an appropriate affix can be added. What is usually preserved is a stressed syllable or the beginning of the base word, while consonant clusters are simplified.

 

(4) a. Edward > Ed, Eddie, but not *Edwie

     b. Victoria > Torrie, Vicki, but not *Victi

 

Finally, we will also address sociolinguistic and crosslinguistic aspects, such as the frequency of occurrence of such forms in certain registers (e.g., baby talk) and dialects. The English data will also be compared to similar morphological processes in other languages (e.g., German and Romance).

 

 

Literatur

Will be provided in the university library or on Moodle.

Voraussetzungen

Registration via WUSEL during the official registration period is obligatory.

Leistungsnachweis

Presentation of a topic plus active involvement in class discussions.

Zielgruppe

MA English and American Studies: LING 1a; LING 2

MEd GymGe, BK: EN Ia, M-ENG7

MEd Bilingualer Unterricht: M-ENG-S1

MA Geistes- und Kulturwissenschaften: Z-LING

LPO 2003: B 2a


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2019 , Aktuelles Semester: SoSe 2020

2007 WUSEL-Team Bergische Universität Wuppertal
Anzahl aktueller Nutzer/-innen auf qisapp02-p: 473