Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
BUW Logo BUW Logo
BERGISCHE
UNIVERSITÄT
WUPPERTAL
Startseite    Anmelden    Semester:  SoSe 2020   (Für die Prüfungsanmeldung und das Semesterticket muss das Semester nicht umgestellt werden.)

Language change and cognition - Einzelansicht

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer 191ANG003255
Semester SoSe 2019 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen
Belegung Diese Veranstaltung ist belegpflichtig!
Belegungsfristen
Termine Gruppe: iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Lehrperson fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
iCalendar Export für Outlook
Do. 10:00 bis 12:00 woch 04.04.2019 bis 11.07.2019  Gebäude S - S.10.18     35
Gruppe :
 


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Adamczyk, Elzbieta Ewa, Dr.
Zuordnung zu Einrichtungen
Anglistik/Amerikanistik
Inhalt
Kommentar

The focus of this seminar is on the cognitive mechanisms involved in the emergence of linguistic structure and in language change. As the mechanisms relevant for language are the same as for other cognitive phenomena such as visual and auditory perception, memory or reasoning, the analysis of language usage and language change can be related to general processes of cognition. This seminar will examine the cognitive processes that are considered relevant for the emergence of language structure, including: rich memory, chunking (formation of units through repetition or practice), analogy, categorization, and cross-modal association (cognitive capacity to link form and meaning) (Bybee 2010). The discussion will address the importance of diachronic processes for the analysis of grammar, in particular the processes whereby grammar is created in the course of language change (grammaticalization). Finally, attention will be given to the role of frequency as an essential factor in many cognitive processes involved in language usage, acquisition and change, including its reducing effect (articulatory reduction, e.g. of auxiliaries) and conserving effect (retention of frequent patterns in language, e.g. irregular plural forms) (e.g. Bybee 2006).

  

Voraussetzungen: Registrationvia WUSEL during the official registration period is obligatory.

 

 

Literatur

Bybee, J. 2010. Language, Usage and Cognition. Cambridge: Cambridge University Press.

Bybee, J. 2006. Frequency of Use and the Organization of Language. Oxford: Oxford University Press.

 

Leistungsnachweis

Presentation and term paper

Zielgruppe

LPO 2003: B 2a
MEd GymGe, BK: EN Ia
MEd Bilingualer Unterricht: M-ENG-S1
MA LING 1a


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2019 , Aktuelles Semester: SoSe 2020

2007 WUSEL-Team Bergische Universität Wuppertal
Anzahl aktueller Nutzer/-innen auf qisapp01-p: 680